FIKIR SAMA-SAMA.... 0

Ummu Khaulah | 5/29/2009 12:59:00 PM |


tak yah la nk aktif sangat dengan politik, awak tu belajar lagi nanti kene tarik pinjaman atau biasiswa, kan susah nanti..

habis tu.. bila????

nanti2 la.. bila dah kerja...

yer ke?? nanti bila dah kerja.. tak yah la giat sangat .. nanti kene buang kerja.. tak pun, nanti kene hantar jauh2..

(senyap.. termenung)

bila dah ade anak nanti.. mesti cakap tak yah la.. nanti biasiswa anak kene tarik.. nak masuk universiti mana2 pun payah...
erm.. dah pencen ..dah tua...??? alasan nanti... mana larat nak gerak dah.. nak siram pokok pun tak larat..

Ni lah orang yang hidup .. tapi sebenarnya baik tak hidup..

termenung dan terus termenung....

Alasan lagi... manusia memang suka cipta alasan.. bila dah sekali cipta alasan, alasan jadi sebati dengan diri,
Kalau tak buat alasan diri jadi lemah agaknya.. macam tak makan nasi sehari... Ulama' berhari-hari tak makan ok je..

Mari sama-sama fikir.. untuk apa kita hidup?? dari kecil.. dewasa. kahwin.. ada anak.. ada cucu... lepas tu MATI...
mana tanggungjawab kita sebagai manusia..??? Bekalan apa yang nak dibawa untuk menghadap ILAHI???

Eh, saya solat la.. puasa, zakat pun saya bayar... tak pernah pulak derhaka kat ayah dan ibu..

Yup... tapi tanggungjawab sebagai khalifah??? macam mana?? selesai ke?


Diam lagi...


Jangan sampai terlewat... fikir apa sumbangan kita terhadap ISLAM.. selama kita hidup??
Apa yang dah kita buat untuk ISLAM.. bukan untuk diri kita.. ISLAm hari ini ditindas.. ada rasa sensitif tak?? ke tak nampak?? atau buat-buat tak nampak... Kita hidup mesti dalam jemaah.. bukan buat hal sendiri-sendiri je.. fikir pasal masa depan diri je. tapi tak pernah fikir pasal ISLAM... INGAT NANTI KITA AKAN DI TANYA.. MASA TU JAWAB LA.. JANGAN NANTI TERKIAL-KIAL...

Dalam hidup mesti ada sumbangan untuk ISLAM.. kalau tak banyak pun, sikit.. kalau tak tenaga, sumbangkan sedikit harta..
Ade oarang tanya kalau doa je tak boleh ke.. bukan tak boleh.. tp, itu perkara yang semestinya kita buat...

Pernah tengok tak cerita LASKAR PELANGI?? Ustaz kat dalam tu pesan, HIDUPLAH UNTUK MEMBERI SEBANYAK-BANYAKNYA.
BUKAN UNTUK MENERIMA SEBANYAK-BANYAKNYA.Sangat mendalam maksudnya bagi orang yang mengerti..Kita tengok cerita, ambil lah pengajaran darinya dan sampaikan kepada masyarakat. Walaupun sekecil perkara pun. Ni pun kira sumbangan juga. Bukan tengok cerita, bila sedih.. menangis.Bila lucu ketawa. Habis tengok cerita, tak de apa-apa. Kalau ada pengajaran pun, pakai sorang-sorang.


Ingat, kalau kita lupa, tak kan dapat apa-apa. Tapi kalau kita sampaikan kat orang, orang akan guna.. kita
akan dapat pahala selagi mana orang tu guna. Mudah bukankan?? Nampak entri kali ni berlainan dari yang lain kan?? Saja nak ubah sikit cara, ikut mood. Semua orang berhak bagi pendapat selagi tak bercanggah dengan syariat..terpulang dengan ayat macammana dia nak guna..Dan apa yang ditulis di blog ini adalah pendapat pemilik blog..

Mogok lapar desak bubar DUN Perak 0

Ummu Khaulah | 5/25/2009 11:28:00 AM |

Pagi yang hening, ditambah pula dengan keadaan sedikit sejuk, walaupun musim panas telah berganti namun diri ini tetap seperti insan lain disini. Mengantuk.. tetapi perasaan tu tak boleh dikutkan sangat. Kalau di rumah, tidur diwaktu begini pasti abah n ma marah, lagipun yang peliknya di Malaysia tidak lah mengantuk sangat seperti disini. Mungkin tugas-tugas harian di rumah, ditambahpula dengan suara adik-adik yang tidak pernah sunyi buat diri tidak pernah rasa mengantuk selepas menunaikan solat subuh. tup..tap.. tup.. tap.. apalagi on pc la. pegang mouse click sana click sini... buka blog sahabat-sahabat dan baca entri-entri terbaru daripada mereka..

Erm.. peperiksaan kian hampir, namun isu semasa dalam negara dan luar negara tidak boleh dibiarkan seolah tiada apa-apa yang berlaku, sebagai mahasiswa yang berfikiran terbuka tidak harus hanya menumpu pada pelajaran semata-mata tanpa mengambil peduli apa yang sedang berlaku pada hari ini. Sewajarnya ihtimam pada berita-berita terkini. Mahasiswa bukan golongan yang hanya menerima tetapi sebaliknya sering mencari. Mencari di mana kebenaran yang hakiki. Justeru itu, sebagai seorang mahasiswa, walau dimana mana pun berada, apa yang berlaku pada hari ini harus diketahui. Penat mengulangkaji, berhadapan dengan kitab-kitab.. rehat sebentar sajikan diri dengan berita terkini. Tak rugi pun kalau baca berita, lebih rugi kalau tengok cerita..

Aduihh.. kes Perak lagi, masih tak selesai.. bukan mengeluh tetapi geram. Kenapa la tak buat pilihanraya semula? Kan lebih baik macam tu. Tapi macam yang kita tahu, UMNO PENAKUT.. takut hadapi kenyataan.. takut kalah.. takut malu... Bila rasa diri dah berkuasa lupa pada yang MAHA BERKUASA.. bila rasa diri hebat lupa pada yang MAHA HEBAT.. Astaghfirullah..bila fikir-fikir balik, negara kita bukan lagi demokrasi tapi macam KUKU BESI.. Mereka berhak buat apa sahaja tanpa mempedulikan suara rakyat. Dimana keadilan??? Entah sampai bila mereka begini. Mogok lapar seperti yang disarankan, harapnya dapat membuka mata mereka. Mencelikkan mata yang buta dari KEBENARAN..

video

surat dari kakak 0

Ummu Khaulah | 5/16/2009 04:56:00 AM |



aikkk.. awak ade kakak ke??

ade tapi kecik lagi .. baru tahun 6.. hehehe..

serius la..

yer la serius la ni.. adik yg tahun 6 tu memang family panggil kakak..

habis tu..ni surat dari dia ke?

hishh tak de la.. ni surat dari seorang kakak .. dia tu salah seorang ahli study group kami.. kira kakak la tu.. kakak orang tapi pinjam jap ..hehehe..

Terima kasih atas surat yg akak bagi ni.. moga semangat ini bertambah... Dan kita semuah najah di dunia dan akhirat.. Ameen..

selamat hari ibu... 0

Ummu Khaulah | 5/10/2009 03:40:00 PM |


mama...
selamat hari ibu.. terima kasih kerana membesarkan anak-anak mama..
didoakan agar mama di anugerah ibu mithali di akhirat kelak...

mama..
terima kasih atas segala-galanya.. mama lah guru pertama kami.. yang tak pernah jemu
mendidik dan tak pernah mengeluh dengan kenakalan anak-anakmu. Masih ingat ketika kami kecil. stiap malam mama akan check homework kami.Walau mengantuk macam mana sekali pun mama tak pernah lupa. Bila berada di sekolah menengah mama juga tak pernah lupa mengenai pelajaran kami. Adakalanya mama pegang buku kami kemudian buat kuiz spontan dan minta kami jawab. Kalau exam, mama akan minta kami jawab juga di kertas soalan sebab mama nak tahu berapa markah kami. Mama lah penguat semangat dikala kami lemah..
terima kasih mama..

Mama juga doktor buat kami.. di kala sakit, mama akan jaga kami dengan sebaik-baiknya.
mama tak pernah bosan dan mengeluh. Semua yang mama lakukan, mama tak pernah minta upah. Mama buat dengan ikhlas, sbab mama sayang kami..kasih sayangmu tiada bandingan.

Mama,
Doakan kami najah di imtihan dunia mahupun akhirat..
i Love u so much..


 
srikandi islam Copyright © 2010 Afaf Theme is Designed by Afiqahafaf Home | RSS Feed | Comment RSS