apakah sebenarnya??? 0

Ummu Khaulah | 1/26/2008 06:36:00 AM |


"Cikgu,saya nak balik".
"Aikk, sekarang baru pukul 11. Sekolah kan habis pukul 12?".
"Tapi, saya nak balik. Saya nak gi kat mama saya".

Puas cikgu pujuk. Adik tetap dengan pendiriannya. Akhirnya cikgu mengalah kerana adik menangis. Cikgu telefon mama suruh datang ambil adik. Dirumah, mama tnya adik kenapa boleh jadi macam ni. Adik cakap perkara benar. Adik tidak bergaduh dengan kawan. Cikgu juga tidak marah pada adik. Adik cuma nak balik rumah duduk dengan mama. Adik nak mati dekat mama. Hati ibu mana yang senang dengan pengakuan sebegitu. Segalanya mama cerita di talian. Mama minta pujuk adik ke sekolah kembali. Tapi adik tak mahu bercakap sehinggalah mama katakan disini ada baby nak bercakap dengan adik. (Kebetulan adik suka pada baby dan tidak sabar menunggu kelahiran bayi sulung abang kami).

Dapat bercakap dengan adik yang dirindui buat hati girang sekali. Tapi apabila diungkit pasal persekolahannya, adik senyap ditalian. Jauh disana, kedengaran suara adik pinta mama bercakap kembali kerana dia tidak suka perihal sekolahnya disebut. Sayu suara mama menceritakan keadaan anak bongsunya. Sudah 2 hari adik tidak kesekolah. Mama suruh doa Allah buka pintu hatinya untuk kesekolah kembali.

Terfikir aku sendiri, kenapa adik sebut mahu mati. Mungkin dia tahu ajalnya. Arghh!! Jauhkan dari tekaan ini. Dua hari kemudian, nombor telefon rumah didail lagi. Alhamdulillah, adik sudah kembali ke sekolah. Tapi mahu diteman. Pelik, kerana sebelum ini adik tidak mahu mama menunggunya diluar kelas. Masih ingat ketika hari pertamanya disekolah, dia minta mama pulang kerana dia gembira punya kawan yang ramai. Adik peramah dan mudah bergaul dengan orang. Tapi kini, adik mahu mama tunggu diluar kelas sepanjang hari persekolahnnya. Kata adik, dia takut orang jahat. Mungkin adik terkesan dengan kes2 penculikan yang semakin bertmbah dari hari ke hari. Yang keluar di akhbar hanya segelintir sahaja.

Benar kata adik, polis bukan tangkap orang jahat. Polis hari ini sudah tidak menjalankan pekerjaannya dengan baik. Lain tugas yang patut dilakukan, lain yang mereka lakukan. Polis hari ini tidak lagi menjalankan keamanan negara sebaliknya hanya menjaga keselamatan Sang Pemerintah yang sentiasa takut dirinya digugat. Berapa banyak orang yang sepatutnya ditangkap tidak ditangkap. Berapa banyak orang sepatutnya tidak ditangkap tapi ditangkap. Undang2 digubal mengikut selera sendiri. Segalanya untuk kepentingan diri. Malaysia sudah tidak aman lagi. Kepada hati yang menyintai keamanan bangunlah dari mimpi yang lena. Jangan biarkan mulut terus dikunci. Telitilah apa yang terjadi pada tanah kelahiran kita pada hari ini.

0 Responses So Far:

 
srikandi islam Copyright © 2010 Afaf Theme is Designed by Afiqahafaf Home | RSS Feed | Comment RSS