Cuti sekolah 0

Ummu Khaulah | 11/28/2010 11:08:00 AM |


“Ni la time nak rehat”..“Hari sekolah kene baca buku”…..”Time cuti takde homework.. mesti la seronok”.

Begitulah antara jawapan pelajar apabila ditanya mengenai cuti persekolahan, tidak dinafikan terdapat pelajar yg bosan di musim cuti.

“Bosanlah..tak tau nak buat apa”..”Tak boleh jumpa kawan, rumah kami jauh2.kalau sekolah dapat juga jumpa”..

Macam2 ragam mereka.. macam mana pula dengan guru??

“Relax sikit dari melayan kerenah student”. “Ni la masa nak nak enjoy dengan family”. “Bosan juga cuti lama2 ni. Tak tau nak buat apa”.

Setiap orang berbeza pendapat masing2.. tidak salah memberi pendapat, asalkan tidak lari dari landasan yg telah digariskan olehNYA.Bagi diri ini tugas guru bukan setakat di sekolah. Jadi, bila diaju persoalan mengenai cuti, hanya senyuman yang mampu menjadi jawapan. Alhamdulillah, diawal cuti baru2 ni, ditawarkan menjadi guru bimbingan program quran di masjid maran. Bermula jam 8 pg sehingga 12 tengahhari. Pelajar berusia 5 tahun hingga 14 tahun… awalnya terkejut juga.. ingatkan pelajar sekolah menengah, maklumlah tak pernah mengajar di sekolah rendah. Cabaran yang utama sekali ialah mengajar pelajar 5-6 tahun... macam mana sekalipun tetap gembira kerana semangat yg ada dalam diri mereka untuk belajar tentang islam.

Guru hanya pada perkataan… yang paling penting mesti faham dengan tugas sebenar seorang guru. Bukan hanya sekadar mengajar di kelas.. mesti tahu bahawa guru adalah murabbi, mu’allim, mudarris… pelajar yang ada pada hari inilah yg bakal memimpin Negara pada masa akan datang. Sanggupkah kita melihat Negara kita pada masa hadapan seperti Negara barat yang takde nilai moral dan akhlak, hidup tanpa tujuan dan matlamat. Andai nak dihuraikan tugas guru memang panjang.. memang banyak. tapi hari ini, ramai guru yang hanya sekadar ingin mencari periuk nasi..melepaskan batuk ditangga kerana dah xde kerja maka pilih la guru sbagai pekerjaan. Kononnya guru kerja yang paling mudah.. sebab mereka x faham bahwa guru punya tugas besar. Kerana gurulah yang melahirkan para doctor, arkitek, pensyarah dan lain2..

0 Responses So Far:

 
srikandi islam Copyright © 2010 Afaf Theme is Designed by Afiqahafaf Home | RSS Feed | Comment RSS