Hujan lagi..... 0

Ummu Khaulah | 11/28/2010 09:28:00 PM |


Petang ni hujan lagi.. baru je post tentang hujan… kini post tentang hujan lagi… kenapa? Kerana sangat suka pada hujan.. hujan salah satu nikmat yang sgt dihargai.. salah satu hobi yg berlainan dengan orang lain ialah melihat titisan2 hujan jatuh ke bumi, rasa sangat tenang…damai x terucap dengan kata2. Dari jendela kaca ini, jelas kelihatan titisan hujan. Musim hujan memang sejuk. Tidak dinafikan banyak perkara yg tak dapat dibuat tika hujan. Namun tetap gembira.

Bila sejuk begini terbayang di mata memori di bersama sahabat yg sangat disayangi tika di Qaherah, Mansura dan Iskandariah. Musim sejuk di Mesir, tak kan lupa dari benak fikiran ini. Qaherah dan Iskandariah jarang hujan, tidak seperti di Mansura. Dengan keadaan yang takde longkang atau saliran air menjadikan jalan raya becak dengan lecah. Peristiwa yg x akan lupa.. suatu ketika dalam perjalanan ke kelas dari rumah terpaksa melalui jalan yg sangat becak. Habis kasut berselut tebal. Sampai sukar nak mengangkat kaki dek kerana selut yang banyak. Aduh!! Tiba-tiba je ada kereta lalu, sekali lagi ujian datang, habis jubah terkena percikan air selut. Perasaan masa tu, hanya yg merasa je yg tau. Oleh kerana hari tu sgt semangat nak ke kelas. Balik semula rumah dan salin pakaian. Pergi kelas ikut jalan lain. Sampai di kelas, sahabat2 dah penuh sedang berbincang mengenai madah hari tu. Terpaksa duduk di belakang. Tak kisah la janji dapat belajar . Memang hari tu di uji sangat sbb Ustaz x datang. Namun x rasa pun kecewa, sekurangnya dapat berbincang dengan

sahabat2. Dapat berjumpa mereka.

Teringat satu sirah, tika Hassan al-Banna

mengarahkan pengikutnya berkumpul di Ramsis, apabila telah semuanya tiba, Hassan al-Banna mengarahkan mereka pulang tanpa apa2 pengisian ilmiah. Begitu wala’ dan taat. Kesimpulan yang dapat dibuat ialah mengenai taat, wala’ serta ukhwah. Kerana apabila berjumpa sahabat2 kita akan dapat berukhwah. Bertanya khabar, bertukar2 pendapat, berkongsi maklumat serta banyak yg dapat kita perolehi.

Hidup kita akan sentiasa akan diuji. Sedang para nabi kekasih Allah juga diuji, inikan pula kita manusia biasa. Ingatkah kita, Nabi Muhammad diuji yang mana ketika baginda dibaling najis dan batu. Nabi Ibarahim dibakar hidup2. Nabi Nuh dengan kedegilan ahli keluarganya. Nabi Ibrahim diperintah oleh Allah supaya menyembelih anaknya. Nabi Yusuf dikhianati oleh abang2 sendiri. Nabi Yunus ditelan ikan Nun. Dan banyak lagi kisah para Nabi diuji dengan berbagai2 ujian..Sabar menahan ujian itu kan dapat pahala. Percayalah sebenarnya kita mampu hadapi ujian tu.

Firman Allah:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

al-Baqarah:286

0 Responses So Far:

 
srikandi islam Copyright © 2010 Afaf Theme is Designed by Afiqahafaf Home | RSS Feed | Comment RSS